Fysiotherapie bij chronische schouderklachten

De schouder is een complex gewricht waar veel verschillende spieren samenkomen. Ook werkt de schouder nauw samen met de rug en de nek. Schouderklachten kunnen zeer beperkend zijn in het dagelijks leven. We spreken van chronische schouderklachten wanneer de klachten langer dan drie maanden duren. Heb je al een langere tijd last van schouderklachten? Lees dan verder en kom te weten wat Fysio 038 voor jou kan betekenen.

Schouderklachten

Bij schouderklachten heb je pijn in en rond het schoudergewricht. Het komt vaak voor dat ook de bovenarm pijnlijk is. Daarnaast kan er sprake zijn van uitstralende pijn naar de onderarm en de hand. Door de pijn ontstaan problemen met de mobiliteit van de arm. Klachten kunnen zich ook uiten in stijfheid, tintelingen en dove gevoelens. Het dagelijks leven kan worden belemmerd door deze klachten, doordat het schoudergewricht minder mobiliteit, stabiliteit en kracht heeft. Ook kan je hierdoor slaapproblemen hebben.
Chronische Schouderklachten

Oorzaken van schouderklachten

Schouderklachten kunnen zomaar beginnen, zonder te weten wat hiervoor de oorzaak is. In dat geval spreken we van aspecifieke schouderklachten. Wanneer de oorzaak van de klacht wel bekend is, spreken we van specifieke klachten. Specifieke oorzaken van schouderklachten zijn:

• slijmbeursontsteking: de slijmbeurs zit in het schoudergewricht en is een soort stootkussentje. Een ontsteking ontstaat na overbelasting of een val;
    • peesontsteking;
    • frozen shoulder: dit is een ontsteking van het gewrichtskapsel (bindweefsel dat om het gewricht zit). De pijn wordt steeds erger, waardoor de schouder verstijft.;
    • schouderinstabiliteit: de spieren, pezen en het gewrichtskapsel werken niet goed. Dit kan leiden tot het uit de kom schieten van de schouder. Het gewrichtskapsel raakt nog meer opgerekt wanneer dit gebeurt. Hierdoor kan de schouder instabieler worden en wellicht nog vaker uit de kom schieten;
    • verkalking in het schoudergewricht;
    • beknelde zenuw;
    • RSI (Repetitive Strain Injury): je kan last krijgen van pijn, stijfheid, tintelingen, dove gevoelens en verminderde mobiliteit. Dit ontstaat als je vaak dezelfde bewegingen herhaalt, dus bijvoorbeeld wanneer je veel werkt met een computermuis en je hand niet in een ergonomische positie ligt.

Risico op schouderklachten is verhoogd wanneer je:

• zwaar werk doet of vaak tilt boven schouderhoogte;
    • herhalende bewegingen moet maken;
    • last hebt van spanning of stress;
    • een verkeerde houding hebt.

Behandeling bij chronische schouderklachten

Bij chronische schouderklachten heb je dus schouderpijn die al langer dan drie maanden aanhoudt. Dit kan erg frustrerend zijn. De manier waarop je je schouder beweegt, is erg bepalend voor de belastbaarheid van het gewricht. Als je deze bewegingen echter voor een langere tijd verkeerd uitvoert, heeft dat chronische pijn tot gevolg.

Veel mensen hebben de neiging om minder te gaan bewegen wanneer dit hun pijn oplevert. Hoewel dit goed te begrijpen is, is dit niet altijd de beste keuze. Het is juist goed om de schouder te blijven bewegen om de stijfheid beperkt te houden. Het gewricht blijft dan ook beter doorbloed, wat verslechtering van het gewricht voorkomt.

Naast dat wij je willen afhelpen van je klachten, vinden wij het belangrijk – om naast pijnverlichting – ook met een blijvende oplossing te komen en terugval tot een minimum te beperken. Net als acute schouderklachten, zijn chronische schouderklachten ook goed te behandelen.

Schouderbehandeling

Behandelmogelijkheden

Er kunnen verschillende technieken worden toegepast bij de behandeling van chronische schouderklachten. Het behandelplan is afhankelijk van wat jouw doelen zijn. Wij stellen een persoonlijk behandelplan op. Dit doen wij om een langdurig en zo goed mogelijk resultaat te bereiken.

We gebruiken echografie om spieren, pezen, banden en slijmbeurzen te onderzoek, zodat we de mogelijke oorzaak van de klachten kunnen bepalen. Nadat we weten waar u specifiek last van heeft, kunnen we een de behandeling starten. We passen altijd fysiotherapeutische technieken toe en dry needling wanneer dat nodig is.

Bij dry needling worden triggerpoints (spierknopen) kort aangeprikt met een dun naaldje, waardoor de spier samentrekt en weer ontspant. Wanneer u last heeft van verkalking, kan shockwavetherapie worden gebruikt. Manuele therapie kan gebruikt worden om het gewricht weer in beweging te krijgen.

Waarom fysio 038?

Het doel van onze behandeling is de mobiliteit, kracht en stabiliteit in de schouder te vergroten. Met onze fysiotherapeutische behandeling kunnen we chronische schouderklachten effectief behandelen.

Heb je nog vragen of wil je een afspraak maken? Neem contact met ons op.