Fysiotherapie bij een frozen shoulder, die je wakker houdt door de pijn

Een frozen shoulder is een schouder die, zoals de naam al zegt, helemaal vast kan komen te zitten en veel pijn kan doen. Dit kan zelfs zo erg worden dat het pijn doet wanneer de schouder stil wordt gehouden of wanneer er wordt geslapen op de desbetreffende arm.

Een frozen shoulder komt 2-5% in de bevolking voor. Vrouwen hebben er iets vaker last van dan mannen. Het aantal nieuwe patiënten met een frozen shoulder neemt toe, wat onder andere komt door verandering in leefstijl.

De ernst van een deze aandoening kan variëren van lichte stijfheid tot zelfs wakker liggen van de pijn. In dit laatste geval wordt jouw leven sterk beïnvloed door de aandoening/blessure en zal de frozen shoulder ook niet zomaar over gaan. Juist voor deze doelgroep, bieden wij onze fysiotherapie.

Waardoor ontstaat een Frozen Shoulder

Het ontstaan van een frozen shoulder komt door een ontsteking van de kapsels en ligamenten van de schouder. De ontsteking kan ervoor zorgen dat je schouderkapsel krimpt en verdikt, waardoor de schouder stijf wordt. Het is onduidelijk waarom een ontsteking in de schouder bij de een leidt tot krimping en verdikking van het schouderkapsel en bij de ander niet.

Over het natuurlijke verloop en de oorzaak van de aandoening is nog niet veel bekend. Wat wel bekend is dat een frozen shoulder kan worden ingedeeld in drie fasen. In de eerste fase is er sprake van ‘bevriezing’. Hierbij ontstaat er voor het eerst een aanhoudende schouderpijn met een steeds groter verlies van bewegingsrange. De pijn kan erger worden in de nacht, met name wanneer je op de pijnlijke schouder slaapt. De volgende fase is de ‘bevroren’ staat. Hierbij doet het bewegen minder pijn, maar blijft er een beperkte bewegingsrange. De laatste fase is ‘ontdooiing’, waarbij er langzaam een verbetering in symptomen en in bewegingsrange is. Het kan maanden duren voordat de laatste fase wordt bereikt. In de tussentijd kan de schouder, naast minder bewegingsvrijheid, ook veel pijn opleveren.

Onderliggende oorzaken van de Frozen Shoulder

Cliënten met deze schouderaandoening kunnen onderverdeeld worden in verschillende groepen. In de primaire groep zitten de cliënten waarbij er geen onderliggende oorzaak voor de symptomen gevonden wordt. In de secondaire groep zitten de patiënten waarbij wel een onderliggende oorzaak gevonden wordt. Deze laatste groep heeft vaak een slechter verloop van de aandoening en heeft mogelijk behandeling gericht op de onderliggende oorzaak nodig. Een van de meeste voorkomende onderliggende oorzaak is diabetes mellitus, maar mogelijke andere onderliggende oorzaken zijn een ongeluk, een operatie of hart- en vaatziekten.

Oorspronkelijk werd gedacht dat een frozen shoulder een goedaardige aandoening was met volledig herstel van zowel pijn als bewegingsrange. De naam frozen shoulder geeft ook het idee dat het zich vanzelf oplost, maar deze aandoening kan soms jaren duren. Om herstel te bevorderen, is de juiste behandeling nodig. Er zijn verschillende behandelvormen die kunnen helpen, zoals fysiotherapie, medicatie of een operatie. Een operatie is alleen een mogelijkheid, wanneer medicatie en fysiotherapie niet werken. Er moet sprake zijn van minimaal 3-6 maanden andere behandelingen.

Fysiotherapie-bij-frozen-shoulder

Fysiotherapeutische zorg bij een Frozen Shoulder

Om het ongemak van een frozen shoulder te verminderen, is het belangrijk om de arm binnen de bewegingsrange (die geen pijn doet) te blijven bewegen. Onze fysiotherapeuten kunnen je daarbij helpen. Om de bewegingsrange van de schouder te vergroten, moet onze therapie een speciaal trainingsprogramma bevatten. Dit trainingsprogramma omvat oefeningen voor actieve bewegingen en passieve strekoefeningen. Om te voorkomen dat de schouder gedurende de dag weer stijf wordt, moeten de oefeningen meerdere keren per dag uitgevoerd worden.

Hulp bij uw Frozen shoulder bij Fysio038

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat fysiotherapie grotere (significante) verbeteringen geeft, dan een trainingsprogramma alleen. Dit wordt veroorzaakt doordat fysiotherapie naast de oefeningen, ook leidt tot vermindering in angst. Angst is sterk gecorreleerd met symptomen en versterkt daardoor de klachten. Om deze angst en de pijn te verminderen en de bewegingsrange te vergroten, bieden onze therapeuten ondersteuning tijdens de oefeningen. Dit zorgt ervoor dat jij de oefeningen meer ontspannen uitvoert en dat je niet over de grenzen gaat.

Wij komen graag met jou in contact voor een persoonlijke intake.