Sneller van pijn en klachten af door echografie bij uw fysiotherapeut

Wat is echografie?

Echografie is een onderzoeksmethode om organen of andere structuren in het lichaam in kaart te brengen. Echografie werkt door middel van geluidsgolven. De echografiemachine kan op een hele hoge frequentie geluidsgolven uitstralen. Dit wordt ook wel ultrageluid genoemd. Doordat deze tonen zo hoog zijn, kun je ze niet horen met het menselijk gehoor. Deze hoge frequenties worden in het lichaam weer teruggekaatst, vandaar de term echo.

Doordat weefsels van elkaar verschillen in structuur en opbouw, kaatsen ze op een andere manier de frequenties terug. Bot en lucht kaatsen bijvoorbeeld bijna alle frequenties terug. Dit kan de echoscopist terugzien als een witte verkleuring op het beeld. Sommige structuren absorberen juist veel frequenties, zoals vocht en bloed. Dit is zichtbaar als een zwarte verkleuring op het beeld. Op deze manier kan de echomachine een beeld krijgen van hoe de organen en weefsels zich bevinden in het lichaam.

Hoe komen deze geluidsgolven dan in mijn lichaam?

Bij het gebruik van echografie wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamde transducer. Dit is een apparaatje dat op de huid wordt gezet. Op deze wijze kan het apparaat de geluidsgolven ontvangen en verzenden. Omdat de transducer wil zien wat er binnenin het lichaam gebeurt, wordt er een gel gebruikt. Deze gel zorgt ervoor dat de transducer geen contact maakt met lucht. Geluid kan zich namelijk verplaatsen via lucht. Organen of structuren die veel lucht bevatten zijn daarom ook vaak niet zo goed zichtbaar op een echo.

De transducer brengt uiteindelijk de gegevens naar een computer, die het omzet in een tweedimensionaal beeld. Met echografie kun je de grootte, de vorm, de beweging en eventuele afwijkingen die aanwezig zijn in het lichaam in kaart brengen.

Echografie Geluidsgolven

Is echografie gevaarlijk?

Er is veel onderzoek gedaan naar de werking en veiligheid van echografie. Tot op heden is er geen aanwijzing dat echografie schadelijk is. Bij echografie wordt namelijk geen röntgenstraling gebruikt, maar geluidsgolven. Dit is veel veiliger. Naast dat echografie een veilige onderzoeksmethode is, heeft het ook geen risico op bijwerkingen en verloopt het vrijwel altijd pijnloos.

Wat kan de fysiotherapeut met echografie?

Fysiotherapeuten maken soms gebruik van echografie. Bij echografie kunnen pezen, spieren, botten, gewrichten, banden en slijmbeurzen onderzocht worden. Ook kan eventuele schade van een pees, gewricht of een heel ledemaat waargenomen worden.

Als de fysiotherapeut vermoedt dat er mogelijk sprake is van een spierblessure kan een echo ingezet worden als onderzoeksmiddel. Spierblessures, hielspoor en slijmbeursontstekingen zijn ook goed te vinden met echografie. Het onderzoeken van problemen in het bewegingsapparaat met behulp van echografie wordt specifiek musculoskeletale echografie genoemd.

Fysiotherapie Echografie

Kunnen alle fysiotherapeuten een echo maken?

Nee, niet alle fysiotherapeuten kunnen een echo maken. Fysiotherapeuten kunnen naast de opleiding fysiotherapie ook een opleiding volgen tot echoscopist. Bij Fysio038 hebben wij een bevoegd team dat getraind is om u te kunnen helpen met het vinden van de oorzaak van uw pijn.

Waarom is het voordeling om een echo te laten maken?

Als er een echo gemaakt wordt, kan er sneller een diagnose gegeven worden aan de klachten. Een snelle diagnose heeft veel voordelen. Zo kan het risico op verergeren van spierschade verkleind worden en kan hierdoor de herstelperiode verkort worden. Zodra de juiste diagnose is gesteld, kan er een specifiek behandelplan worden opgesteld.

Wordt echografie vergoed?

Echografie is belangrijk voor het fysiotherapeutisch onderzoek. Het is een belangrijk onderdeel voor het stellen van de juiste diagnoses. Bij een aanvullende verzekering voor fysiotherapie wordt het echografisch onderzoek gewoon vergoed. Daarnaast gaat de vergoeding voor echografisch onderzoek ook niet direct van het eigen risico af bij een aanvullende verzekering.

Bent u geïnteresseerd in echografie en denkt u dat dit u zou kunnen helpen? Maak nu een afspraak bij een van onze fysiotherapeuten!