Fysiotherapie bij klachten van de SI-gewrichten

Heb je last van jouw onderrug? Dan zou het kunnen dat je last hebt van jouw SI-gewrichten. Op deze pagina kun je vinden wat SI-klachten zijn en hoe de fysiotherapeut je hierbij kan helpen.

Fysiotherapie bij klachten van de SI-gewrichten

Klachten van de SI-gewrichten behoren tot de categorie lage rugpijn. De klachten zijn meestal aanwezig in een van de twee gewrichten, maar kan soms ook in allebei tegelijk voorkomen.

Wat zijn de SI-gewrichten?

‘SI-gewricht’ staat voor sacro-iliacaal gewricht. Deze woorden beschrijven waar het gewricht uit bestaat: het wordt gevormd door het sacrum (het heiligbeen) en het ilium (het bekken). De gewrichtsspleten zitten aan weerszijde van het heiligbeen.

De SI-gewrichten vormen samen de verbinding tussen de wervelkolom en het bekken. De twee botten zitten stevig tegen elkaar aan door middel van allerlei spieren en banden. Hierdoor geven ze stevigheid aan de wervelkolom en het bekken. Een beetje beweging is wel mogelijk. Hun doel is om het gewicht van jouw bovenlichaam over te brengen op jouw benen.

Wanneer het goed is, geven de twee botten in het gewricht allebei een beetje mee. Wanneer ze te veel meegeven, kun je last krijgen van pijnklachten. Ook wanneer het gewricht te stijf is, kunnen klachten ontstaan.

SI-gewrichten

Hoe ontstaan klachten in het SI-gewricht?

Klachten in het SI-gewricht kunnen ontstaan door verschillende redenen. Meestal is het ontstaan van de klachten vaag en is er geen directe reden aan te wijzen, maar in sommige gevallen is er wel een oorzaak aan te wijzen.

De klachten kunnen ontstaan als gevolg van een letsel, bijvoorbeeld doordat je bent gevallen of wanneer je je verstapt hebt. Ook kunnen de klachten ontstaan, wanneer er sprake is van overtraining of overbelasting.

Een veelvoorkomende situatie waarin klachten in de SI-gewrichten op kunnen treden, is tijdens de zwangerschap of tijdens een deel van de menstruatiecyclus. Door bepaalde hormonen worden de banden wat slapper. Hierdoor ontstaat er te veel speling in de gewrichten, waardoor de spieren harder moeten werken om de stabiliteit te waarborgen. Het gevolg hiervan is spierstijfheid.

Er zijn ook bepaalde ziektes en kwalen die voor klachten in de SI-gewrichten kunnen zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spierzwakte, hypermobiliteit, artrose of de ziekte van Bechterew.

Symptomen

De meest prominente klacht bij de SI-gewrichten is pijn. Dit gaat dan om pijn in de onderrug of het bekken, dat zich met name voordoet bij bewegingen zoals lopen, traplopen en opstaan uit een stoel. In veel gevallen wordt de pijn erger bij deze bewegingen, terwijl dit juist minder wordt tijdens zitten of liggen.

De pijn kan zich dof of juist scherp presenteren en straalt mogelijk uit naar het bovenbeen. Ook kan er sprake zijn van startpijn: een vervelend gevoel in de onderrug, wanneer je weer begint met bewegen, nadat je een tijdje hebt stil gezeten of gelegen.

Hoe kan de fysiotherapeut helpen?

Tijdens het eerste bezoek aan de praktijk zal de fysiotherapeut je vragen stellen over de aard en het verloop van jouw klachten. Wanneer de fysiotherapeut een duidelijk beeld heeft van jouw klachten, wordt er overgegaan op het lichamelijk onderzoek. Hierin wordt onder andere gekeken naar de mobiliteit van de SI-gewrichten.

Na dit uitgebreide onderzoek zal de fysiotherapeut, aan de hand van de samen met jouw gestelde doelen, een behandelplan opstellen. De inhoud van de behandeling verschilt van persoon tot persoon, maar kan de volgende onderdelen bevatten:

In veel gevallen zul je ook oefeningen meekrijgen, die je thuis kunt uitvoeren. Dit helpt bij het herstel en voorkomt dat de klachten erger worden of na een tijdje weer terugkeren.

Maak een afspraak

Denk je dat je last hebt van jouw SI-gewrichten of heb je nog vragen over de behandeling? Maak dan een afspraak of neem contact met ons op.