Manuele therapie bij artrose klachten van de heup

Het ouder worden kan allerlei vervelende klachten met zich meebrengen. Een bekend voorbeeld hiervan is artrose van de heup, wat onder andere pijn en stijfheid tot gevolg heeft. Ongeveer 10 tot 25% van de mensen boven de 55 jaar heeft te maken met heupartrose.

Gelukkig kan manuele therapie een waardevolle behandeling zijn voor mensen met artrose klachten van de heup. Ben je benieuwd hoe dit precies zit? Lees dan gauw verder!

Wat is artrose van de heup?

De kom en de kop van het heupgewricht zijn bedekt met een laagje kraakbeen. Dit kraakbeen zorgt voor schokdemping en voor een soepele beweging tussen de botdelen.

Wanneer er sprake is van artrose gaat het kraakbeen in achteruit in kwaliteit en kan de hoeveelheid kraakbeen ook afnemen. Dit leidt tot een minder soepele beweging van het gewricht en een verminderde schokdemping.

In ernstige gevallen van artrose, verdwijnt het kraakbeen zelfs helemaal, waardoor het bot bloot komt te liggen. Hier reageert je lichaam op door extra bot aan te maken. Dit uit zich in ongewone vergroeiingen aan de randen van het gewricht.

Mogelijke oorzaken van artrose van de heup

Artrose van de heup wordt over het algemeen vaker gezien op een hogere leeftijd. Een achteruitgaande kwaliteit van het kraakbeen is namelijk een natuurlijk proces dat hoort bij het ouder worden.

Echter, heupartrose kan ook op jongere leeftijd voorkomen. Mogelijke oorzaken hiervan zijn standsafwijkingen van de heup, overgewicht, roken, verminderde spierkracht, diabetes, gewrichtsblessures, overbelasting of erfelijke aanleg.

Artrose van de heup

Symptomen van artrose van de heup

Het voornaamste symptoom van artrose van de heup is pijn. De pijn komt niet van het kraakbeen vandaan. Hier zitten namelijk geen zenuwen. Bij artrose beschadigen ook de structuren die om het gewricht heen liggen, zoals spieren, pezen en het gewrichtskapsel.

De pijn is van deze structuren afkomstig, omdat zich hier wel zenuwen bevinden. Dit leidt tot pijnklachten in de lies, bil of bovenbeen.

Pijn is niet de enige klacht van artrose van de heup. Stijfheid is ook een veelvoorkomend symptoom, wat op zijn beurt de beweeglijkheid van de heup kan beperken. In de ochtend kan de stijfheid wat meer aanwezig zijn.

Ten slotte ervaar je mogelijk een verlies van kracht bij het zijwaarts heffen van het been. Dit kan ertoe leiden dat je minder stabiel gaan lopen, waarbij je bovenlichaam steeds richting de aangedane zijde leunt.

Manuele therapie bij artrose van de heup

Artrose kan niet worden genezen, aangezien het kraakbeen dat door artrose verdwijnt niet meer terug kan komen. Daarom is de behandeling van artrose van de heup vooral gericht op het verlichten van de klachten en het vertragen van de voortgang van de aandoening.

Hierbij is het van belang om te blijven bewegen zonder de heup te overbelasten. Een manueel therapeut is de aangewezen persoon om je te begeleiden bij je herstel.

Om de voortgang van de aandoening te beperken, zullen we allereerst de factoren die de aandoening aanwakkeren moeten wegnemen. Dit betekent stoppen met roken, afvallen en het verbeteren van de spierkracht.

De spieren rondom de heup kunnen worden versterkt door middel van oefentherapie, wat hiernaast ook de stabiliteit kan verbeteren en de belastbaarheid kan vergroten.

Bij de behandeling van je klachten kan een manueel therapeut ook mobilisaties en manipulaties toepassen. Mobilisaties helpen de bewegingsvrijheid van de heup te vergroten door het gewricht voorzichtig te bewegen. Bij manipulaties worden korte, snelle bewegingen gebruikt om het gewricht los te maken.

Behandeling van artrose klachten van de heup bij Fysio 038

Onze manueel therapeuten bij Fysio 038 helpen je graag van je klachten door artrose van de heup af. Na het vaststellen van de juiste diagnose, stellen we een persoonlijk hersteltraject op. Hierbij zullen we je vervolgens begeleiden, om je klachten zo effectief mogelijk te behandelen.

Heb je nog vragen of wil je graag aan de slag om van je klachten af te komen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!