Fysiotherapie bij bekkenpijn

Het bekken is een complex gewricht en speelt een grote rol bij ons dagelijks leven. Het verbindt het bovenlichaam met de benen en zorgt tijdens tillen, lopen en zitten voor stevigheid en balans.

Door het bekken lopen dus ook spieren voor de beweging van de benen en de romp. Deze spieren hebben weer een grote invloed op de houding van het bekken. Maar de grootste invloed op de stand van het bekken, heeft de bekkenbodemspier.

Hoe ziet het bekken eruit?

Het bekken bestaat uit 4 botdelen:
Het heiligbeen zit achterin en is een verbinding tussen de ruggengraat en het staartbeen.
Het darmbeen bestaat uit twee delen, die aan weerszijden van het heiligbeen zitten, dit zijn de heupbotten die je voelt als je je handen op je heupen legt.
Het zitbeen zit onderaan het bekken en kun je voelen als de zogenaamde puntbillen.
Het schaambeen is het voorste stukje bot en voel je vlak boven het geslachtsdeel aan de voorkant.

Spieren in en om het bekken

Door het bekken lopen de iliopsoas spieren, die de benen bewegen. De rechte en schuine buikspieren hechten aan op het schaambeen. De bekkenbodemspier ligt in het bekken en bedekt als het ware het gat tussen heiligbeen en het schaambeen. De bekkenbodemspier zorgt voor bekkenkantelingen.

Door de bekkenbodemspier lopen de anus en bij vrouwen ook de vagina en urinebuis.
Een te gespannen bekkenbodemspier zorgt daarom voor problemen bij de stoelgang en bij vrouwen voor pijn tijdens het vrijen en het gevoel van aandrang door een hoge druk op de urinebuis. Vrijen en plassen zorgen voor een actieve ontspanning, maar nemen de oorzaak van de klacht niet weg. Een gespannen bekkenbodemspier zorgt voor het naar achteren kantelen (richting het heiligbeen) van het bekken.

Fysiotherapie bij bekkenpijn
Een te ontspannen bekkenbodemspier zorgt ook voor problemen bij de stoelgang en voor incontinentie. Een ontspannen bekkenbodemspier zorgt voor het naar voren kantelen (richting het schaambeen) van het bekken. Dit is de normale en dus ontspannen houding van het bekken, maar als de spier te ontspannen is kan dit zorgen voor pijn tijdens het tillen.
Bekkenpijn

Het sacroiliacale gewricht

Het heiligbeen heet in het latijn sacrum. Het darmbeen, Ilium. Het ilium zit aan weerszijden van het sacrum. De verbinding tussen de twee botdelen heet het SI-gewricht. Het SI-gewricht heeft een functie tijdens de bevalling, waardoor het bekken losser wordt en meer ruimte geeft voor het kind.

Bekkeninstabiliteit en het SI gewricht

Wanneer het SI-gewricht deze ruimte ook maakt zonder dat er een zwangerschap is, dan spreken we van bekkeninstabiliteit. Bij bekkeninstabiliteit zijn de banden en spieren die het bekken verstevigen, te slap of uitgerekt. Dit is dus vaak het geval bij een zwangerschap, maar kan ook voorkomen bij een te ontspannen bekkenbodemspier en spieratrofie in de buikspieren. Bekkeninstabiliteit zorgt voor pijn bij inspanning en druk op het bekken, bijvoorbeeld tijdens het tillen.

Scheefstand in het bekken

Het bekken kan ook pijn geven wanneer het scheef staat. Dit komt in verschillende vormen voor. Het bekken kan scheef staan ten opzicht van de ruggengraat of de linkerkant van het bekken staat scheef ten opzichte van de rechterkant. Wanneer nu druk wordt uitgeoefend op het bekken, dan kan dit zorgen voor extreme pijn. Maar ook zonder druk voelt een scheefstaand bekken erg oncomfortabel.

Symptomen van bekkenpijn

Bekkenpijn heeft dus verschillende oorzaken: een probleem in de bekkenbodemspier, bekkeninstabiliteit of een scheefstand van het bekken.

Er is geen eenduidig symptoom voor elke klacht, omdat pijn in het bekken door iedereen anders wordt geïnterpreteerd. Zo is onverklaarbare buikpijn, zeurende pijn in de bovenbenen en lage rugpijn een veel voorkomend symptoom van bekkenpijn, maar ook pijn in het stuitje of pijn rond de anus en urinebuis. Over het algemeen is bewegen pijnlijk, maar langdurig zitten ook.

De fysiotherapeut zal dus allereerst goed moeten onderzoeken, wat de exacte problematiek in de bekkenregio is.

Bekkenfysiotherapie

Bij bekkenpijn kan bekkenfysiotherapie een oplossing bieden. Zeker bij bekkenbodemproblemen is de bewustwording en aansturing van de spier belangrijk, om de oorzaak van de klacht op te lossen. Daarnaast kan manuele therapie of chiropractie scheefstand van het bekken opheffen, waardoor de klachten afnemen. In alle gevallen is training van de spieren in en om het bekken belangrijk, om de terugkomst van de klachten in de toekomst te voorkomen.

Onze bekkenfysiotherapeuten kunnen jou helpen met het verlichten en oplossen van de klachten die bekkenpijn veroorzaken. Ten eerste wordt de oorzaak van de pijn gelokaliseerd, waarna specifieke behandelingen worden toegepast.