Fysiotherapie bij klachten door een golfarm

Een golfarm kan meer oorzaken hebben dan een simpel potje golf. Klachten van een golfarm worden gekenmerkt door pijn aan de binnenkant van de elleboog. Dit komt omdat de onderarmspieren hier aanhechten. Bij een golfarm zijn deze vaak geïrriteerd. De irritatie kan regelmatig ontstaan door een overbelasting van de onderarm spieren. De oorzaak van een golfarm kan dus veel meer zijn dan dat alleen de naam doet lijken.

Bij een golfarm zal vooral gematigde belasting voor een afname van de pijn zorgen. De fysiotherapeuten van Fysio 038 kunnen je helpen met dit hersteltraject. Ook zullen we de oorzaak van het probleem aanpakken om klachten in de toekomst te vermijden.

De oorzaken van een golfarm

De spieren die ervoor zorgen dat je de pols en vingers kunt buigen, zitten met pezen aangehecht aan de binnenkant van de elleboog. Bij een verhoogde spanning of overbelasting van deze spieren, kunnen er scheurtjes in de pezen ontstaan. Dit zorgt voor de klachten die bij een golfarm horen.

De scheurtjes ontstaan vaak bij mensen die hun onderarmspieren overmatig gebruiken. Naast dat het bij golfers gezien wordt, kan het dus ook voorkomen bij bijvoorbeeld klussers of klimmers of mensen met een beroep waarbij zij veel dezelfde bewegingen maken.

Zoals genoemd ontstaat de pijn van een golfarm door irritaties in de pezen aan de binnenkant van de elleboog. De klachten komen vaak over een langere tijd opzetten en worden geleidelijk vervelender. Wanneer de pols en vingers frequent belast worden om te buigen ontstaat hier een overbelasting.

Wat ervaar je met een golfarm?

Het meest opvallende symptoom van een golfarm is een stekende of zeurende pijn aan de binnenkant van de elleboog. De harde knobbel op deze plek is waar de pezen zich aanhechten. Hier zal dan ook de meeste last ervaren worden. Bij het buigen van de pols en vingers, waar de oorzaak van de aandoening ligt, zal ook pijn optreden.

In de praktijk kan het onderhands tillen, of het maken van een vuist de pijn doen opwekken. Veel patiënten ervaren de meeste last in de ochtend. Gedurende de dag zal de ernst van de pijn langzaam afnemen, maar niet als je de arm gedurende de dag veel gebruikt.

Door de hoge belasting kan het namelijk juist meer pijn gaan doen. Rust houden is dus belangrijk. Naast het houden van rust kan de fysiotherapeut je ook helpen om de pijn te doen verminderen.

Fysiotherapie bij klachten golfarm

De behandeling van de fysiotherapeut

De fysiotherapeut zal eerst moeten onderzoeken of je daadwerkelijk een golfarm hebt. De eerste stap is dan om je te vragen naar de symptomen die je ervaart. Hierna zal er voorzichtig gevoeld worden bij de elleboog en wordt er gekeken waar het precies gevoelig is.

Als de pijn erger wordt als je de pols en vingers buigt, is er een grote kans dat je daadwerkelijk last hebt van een golfarm. Als dit eenmaal is vastgesteld, kan de fysiotherapeut ook onderzoeken waar de oorzaak van de overbelasting heeft gezeten.

De behandeling zal als doel hebben om de onderarm buigspieren te ontspannen. De therapeut zal dit door onder andere massage proberen te bereiken.

Daarnaast is het belangrijk om te proberen om je arm zoveel mogelijk op een normale manier te gebruiken. Let er hierbij wel op dat je niet te veel gaat bewegen. Door te veel bewegen kan namelijk een nieuwe overbelasting ontstaan.

klachten door golfarm

Hoe Fysio 038 jou verder helpt

Als je de genoemde klachten herkent bij jezelf, raden wij je aan om een afspraak te maken met een van onze fysiotherapeuten. Bij Fysio 038 focussen wij ons op de oorzaak van het probleem. We hebben als doel om je zo goed mogelijk van je klachten af te helpen.

Omdat wij de oorzaak van het probleem aanpakken, zullen we de kans verkleinen dat je in de toekomst nog eens last krijg van een golfarm. Na de behandeling hopen wij dat je je dagelijkse bezigheden weer zonder pijn kan voortzetten. Neem gerust contact op of plan een afspraak in!