Fysiotherapie bij hoofdpijn vanuit de nek

Hoofdpijn vanuit de nek, ook wel cervicogene hoofdpijn genoemd, wordt vaak gezien als spanningshoofdpijn of migraine. Toch is het een ander soort hoofdpijn, doordat het ontstaat vanuit de nek en uitstralende pijn kan veroorzaken naar de nek, schouder en armen.

Op deze pagina wordt informatie gegeven over de mogelijke oorzaken van hoofdpijn vanuit de nek, veelvoorkomende symptomen, het herstel en wat de rol van een fysiotherapeut hierin kan zijn.

Waardoor ontstaat hoofdpijn vanuit de nek?

Hoofdpijn vanuit de nek kan verschillende oorzaken hebben. Vaak ontstaan de klachten door een klap of een val op de nek of op het hoofd of door een plotselinge beweging, waardoor de pijn erin schiet.

Ook kunnen de klachten ontstaan door overbelasting van de nek, bijvoorbeeld als gevolg van een verkeerde of langdurige statische houding zoals zitten achter een computer.

Hierbij kunnen de rug, schouders en nek een bijdrage leveren aan de verkeerde houding, door bijvoorbeeld een wat ingezakte houding. Dit zou kunnen komen door spierzwakte of juist een verhoogde spierspanning in deze gebieden.

Een andere oorzaak kan zijn dat mensen lopen met hun hoofd schuin naar voren, wat bijvoorbeeld kan komen door chronische nekpijn. De pijn ontstaat doordat de zenuwen in de nek pijnprikkels afgeven.

Door de geleiding van deze pijnprikkels kan de pijn vanuit de nek uitstralen naar het hoofd. Deze pijn kan erger worden bij spanning in de spieren of door stress, waardoor dit vaak in verwarring wordt gebracht met spanningshoofdpijn of migraine.

Wat zijn symptomen die wijzen op hoofdpijn vanuit de nek?

Bij hoofdpijn vanuit de nek komt de pijn vanuit de nek en straalt deze uit naar de zijkant of voorkant van het hoofd. Vaak komt de pijn voor aan één kant van het hoofd. Ook kan de pijn uitstralen naar de schouders en rug. Dit komt dan vaak voor aan dezelfde kant als waar de hoofdpijn zit.

De pijn kan een periode van uren tot weken continu aanwezig zijn, waarna het ook weer een periode weg kan blijven. Vaak komt de pijn bij terugkerende periodes in dezelfde gebieden voor.

De pijn wordt niet beschreven als een stekende of kloppende pijn, maar als een zeurende pijn die continu aanwezig is. Als het hoofd lange tijd in een statische of ongemakkelijke houding gehouden wordt, kan dit de klachten verergeren. Ook nek- of hoofdbewegingen kunnen de pijn versterken.

hoofdpijn vanuit de nek

Wat kan een fysiotherapeut doen bij hoofdpijn vanuit de nek?

Hoelang het precies duurt voordat je van je klachten af bent, hangt af van de ernst en duur van de klachten. Daarnaast hangt het af van de oorzaak van de hoofdpijn en of deze acuut of geleidelijk zijn opgetreden.

De fysiotherapeuten van Fysio 038 zullen aan de hand van een anamnese en lichamelijk onderzoek de oorzaak van de klachten proberen te vinden. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht of je last hebt van verhoogde spierspanning op één of meerdere plekken.

Daarnaast onderzoekt de fysiotherapeut of je last hebt van bewegingsbeperkingen. Ook wordt er gekeken naar de houding van je hoofd, nek, schouders en rug. Zodra de oorzaak bekend is, kan de fysiotherapeut de juiste behandeling kiezen.

Een fysiotherapeut kan met behulp van medical tape spieren en/of gewrichten ondersteunen bij bepaalde houdingen en bewegingen of juist bepaalde bewegingen beperken om overbelasting of een verkeerde houding tegen te gaan.

Verder kan massage van de spieren rondom de nek helpen om verhoogde spierspanning tegen te gaan. Als laatste worden verschillende oefeningen gebruikt om bijvoorbeeld spierkracht op te bouwen, waardoor de houding verbeterd wordt.

Fysiotherapie bij hoofdpijn vanuit de nek bij Fysio 038

Heb je last van hoofdpijn vanuit de nek en kom je maar niet van je klachten af? Onze fysiotherapeuten zullen onderzoeken wat de oorzaak is en waar de hoofdpijn precies vandaan komt.

Daarna zullen zij een gepersonaliseerd behandelplan opstellen. Tijdens het hersteltraject word je begeleid om zo snel mogelijk van je klachten af te komen.

Neem contact op met Fysio 038 als je vragen hebt of voor het maken van een afspraak!