Fysiotherapie bij chronische nekpijn

Iedereen kent het vervelende gevoel van een pijnlijke nek. Het gevoel dat deze vast zit, dat de nek niet (volledig) gedraaid kan worden of dat deze simpelweg gewoon pijn doet. Nekpijn kan verschillende oorzaken hebben. Vaak ligt de oorzaak in een eerdere verkeerde houding, bijvoorbeeld tijdens het slapen.

In zo een geval gaat de nekpijn snel voorbij. Helaas kan het ook zijn dat de pijn langer aanhoudt, dan spreken we over chronische nekpijn. Gelukkig zijn er methoden om ook chronische nekpijn te behandelen.

Wat is chronische nekpijn?

Nekpijn wordt chronisch genoemd zodra deze langer dan 6 maanden aanhoudt. Hierbij is er continue een milde tot ernstige pijn in de nek aanwezig. Deze pijn kan zeurend, scherp of stekend zijn. Chronische nekpijn komt voor bij 1 op de 7 mensen.

Het kan zijn dat de pijn uitstraalt. Zo kan er naast de nekpijn pijn ontstaan in het hoofd, de rug, de schouders of de armen. Ook zijn er verschillende andere klachten die samen kunnen hangen met de chronische nekpijn. Voorbeelden hiervan zijn duizeligheid, problemen met het evenwicht of problemen in het zien. Of en welke andere symptomen er ontstaan is afhankelijk van de oorzaak, locatie en ernst van de nekpijn.

Oorzaken van chronische nekpijn

Er zijn verschillende oorzaken die chronische nekpijn kunnen veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn degeneratie van de wervelschijven, botontkalking of overbelasting.

Degeneratie van de wervelschijven
In de nek en de ruggen zit de wervelkolom. De wervelkolom bestaat uit verschillende wervels (stukjes bot) die van elkaar gescheiden worden door onder andere tussenwervelschijven. Deze tussenwervelschijven dienen als een soort kussentje om schokken op te vangen die ontstaan door het bewegen. Helaas kunnen deze kussentjes degenereren, wat inhoudt dat ze steeds dunner worden.

Het gevolg van het dunner worden van de tussenwervelschijven, is dat de botten over elkaar kunnen gaan schuiven, wat de pijn kan veroorzaken. Zijn de tussenwervelschijven verdwenen in de nek, dan kan daar chronische pijn ontstaan. Deze degeneratie ontstaat onder andere bij artrose.

Botontkalking
Bij botontkalking, ook wel osteoporose genoemd, worden de botten minder sterk door veranderingen in cellen. Botontkalking komt vooral voor bij oudere vrouwen en kan ervoor zorgen dat de nekwervels inzakken. Ook dit kan leiden tot nekpijn.

Overbelasting
Als de nekspieren te veel gebruikt worden, op de verkeerde manier gebruikt worden of opeens een grote klap op moeten vangen, kan er chronische nekpijn ontstaan. Dit kan gebeuren door een val, een ongeluk, te veel sporten of een verkeerde houding.

Verlichten van de chronische nekpijn

Helaas is er geen oplossing om de chronische nekpijn te laten verdwijnen, maar gelukkig zijn er wel verschillende maatregelen die genomen kunnen worden om de pijn te verlichten. Adviezen die opgevolgd zouden moeten worden, zijn blijven bewegen en het doorzetten van de dagelijkse bezigheden ondanks pijn.

Het belangrijkste om de pijn te verlichten is het aanhouden van een juiste houding en regelmatig bewegen. Ook kan het uitvoeren van versterkings- of juist ontspanningsoefeningen helpen de pijn te verlichten.

Fysiotherapie bij chronische nekpijn

De hierboven genoemde maatregelen kunnen worden ondersteund en verbeterd door behandeling van een fysiotherapeut. Fysiotherapeuten zijn opgeleid om de lichaamshouding te verbeteren en ze weten welke oefeningen uitgevoerd kunnen worden om de pijn te verlichten. Daarbij is vooral ook belangrijk dat ze weten hoe de oefeningen juist uitgevoerd worden, zodat de pijn niet verergert door een verkeerde uitvoering.

De juiste oefeningen helpen bij het ontlasten van de nek, doordat de spierkracht en beweeglijkheid toeneemt. Welke handelingen bij jou van toepassing zijn, hangt af van de oorzaak van de klachten.

Wij beginnen om deze reden de therapie altijd met een grondige intake, waarna we een behandelplan kunnen opstellen.

Fysiotherapie bij nekklachten bij Fysio 038 Zwolle

Heb je al lange tijd last van nekpijn en wil je deze verminderen? Maak dan vooral een afspraak voor behandeling van een van de fysiotherapeuten van fysio 038. Zij helpen je graag in het verbeteren van je lichaamshouding en het geven van oefeningen om de nekpijn te verlichten. Maak de afspraak online of door telefonisch contact op te nemen!